Wiele początkujących firm ze swoimi produktami staje przed tradycyjnym problemem

Jak przekonać ludzi do swojego produktu lub usługi?

W naszych głowach jest pełno pomysłów, które chcielibyśmy realizować od razu, czasem bez wcześniejszego planu. To na dłuższą metę nie przyniesie nam zamierzonych rezultatów a dość często większa ich część zakończy się niepowodzeniem. Głównie dlatego, że nikt wcześniej nie dokonał analizy tego co chcemy osiągnąć. Z pomocą na pewno przyjdzie nam odpowiednia strategia marketingowa.

Strategia marketingowa  to nic innego jak dokument, który zawiera słabe i mocne strony naszego projektu. Jakie mamy cele do osiągnięcia oraz jak pozyskać i w jaki sposób komunikować się z klientami, którzy będą używali naszego produktu. Pozwoli wskazać nam kierunek działań, które przyniosą nam wymierne korzyści. Dzięki takiemu planowi unikniemy działań ad hoc – kupowania za każdym razem innej reklamy, w nadziei, że któraś z nich przyniesie zamierzony efekt.

Corową częścią każdej strategii marketingowej jest plan, który określa w jaki sposób zrealizujemy cele założone w strategii. Plan możemy rozpisać na pewien przedział czasowy np.: pół lub rok z uwzględnieniem naszego budżetu oraz zasobów. Wszystkie składowe naszego planu powinny być ze sobą skorelowane.

Postawmy sobie pytanie z czego powinien składać się nasz plan marketingowy ?

  • dokładne określenie grupy docelowej – zdefiniujmy, kto będzie odbiorącą naszego produktu, usługi. Określmy to dokładnie ponieważ w kolejnych etapach będziemy kierować właśnie naszą ofertę to tej grupy osób,
  • zrozumienie konkurencji i naszej przewagi nad nią – ten etap został zapewne poczyniony w momencie, kiedy zaczeliśmy realizować nasz projekt. Każdy startup wyróżnia się od konkurencji i wprowadza coś co ma na celu ułatwić życie wybranej grupie docelowej,
  • ustalenie celów marketingowych i zdefiniowanie sposobów realizacji naszych celów marketingowych – musimy ustalić w jaki spoób dotrzemy z naszym produktem usługą do naszej grupy docelowej oraz w jaki sposob i przy pomocy jakich narzędzi chcemy to zrealizować,
  • oszacowanie kosztów działań marketingowych – tak jak zostało to napisane wyżej każdy współczynnik naszego planu marketingowego powinien byc skorelowany ze sobą a cały plan powinien byc spójny i na bieżąco realizowany.

Korzyści ze strategii marketingowej dla naszego projektu zazwyczaj okazują się korzystne, jednak czasem to co zaplanowaliśmy nie przekłada się w rzeczywistości. Wówczas konieczna jest bieżąca analiza i aktualizacja naszego planu.

Czy nasza strategia marketingowa jest efektywna?

Zanim zaczniemy planować naszą strategię musimy zrozumieć nasz projekt w tym produkt lub usługę, którą mamy w ofercie. Musimy również rozumieć jak myśli oraz jakie korzyści z naszej oferty będzie miała nasza grupa docelowa. W tym celu powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

  • jaki jest cel naszego projektu – rozwiązuje problem, zaspakaja potrzebę czy też ułatwia codzienne życie?,
  • w jakim stopniu nasz projekt  przewyższa to, co oferuje  konkurencja?,
  • w jaki sposób pokazać grupie docelowej wartość z posiadania lub korzystania z naszego produktu czy usługi

Podsumowując powyższy artykuł plan marketingowy jest nieodzownym elementem strategii każdej firmy. Umożliwa i ułatwia on rozwój i dotarcie z ofertą do szerszej grupy docelowej. Oczywiście korzyśći może być znacznie więcej jest to kwestia jakie obieżemy cele w naszej strategii marketingowej.

Pytania do nas ?

imię i nazwisko
e-mail
Twoje pytanie?